CONTACT · EMAIL
NOORWEGEN 2005

Welkom bij fotogallerie Noorwegen.

Kijk ook op ons web www.Travelto-web.com
voor meer verhalen en fotoboeken.

De eerste vakantie met onze eigen camper. We noemen hem "STOFFEL" want hij is wat laks de berg op maar het is een
fantastiche car, onze Knaus Traveller 580 van 1991.

Toen ... op zondagmorgen om 8 uur eindelijk op pad. De 1e keer op vakantie met onze eigen camper en dank zij onze
nieuwe [camper] reisgenoten, TomTom en Eva, vinden we tegenwoordig onze routes en campings zonder problemen. Ik
was zeer sceptiesch over de aanschaf van een navigatie systeem maar moet nu wel zeggen...... beste koop!!!

Tom berekend de route en Eva probeert ons op de juiste koers te houden wat soms best lastig is aangezien wij nogal
graag afwijken. Mede hierdoor is het voor mij een zeer rustige vakantie geworden, hoefde niet meer santepe te beslissen,
gaan we nu links of gaan we rechts, hoever zijn we en zijn we er nu nog niet ???, en vooral onze twijfels van we gaan niet
goed !!!. Zalig hoor.

Het is ook een fantastische reis geworden.
Haast 4 weken lang genieten van de natuur en rust alhoewel we nu in het hoogseizoen waren was het eigenlijk alleen s'
avonds op de campings druk en overdag nog genoeg rustige plekken te vinden. Heel erg veel campers gezien.

Klik op een van onderstaande galleries om alle foto's te kunnen bekijken:

Denemarken 3 & 4 juli

Begin van onze vakantie

Gelijk een lange dag, meer dan 700 km om de camping te bereiken in Aabenraa aan het begin van Denemarken. Het voordeel is wel dat het 2e stuk naar Frederikshaven een beetje relaxter is. Komt goed uit want we vielen om van moeheid, zeer hectische weken geweest ....

Frederikshaven - Oslo 5 juli

Dagboot naar Noorwegen

10 uur vertrokken en om 19.30 uur van boord in Oslo. Toen op zoek naar de steltplaats aan de Marina Haven, was zoals gewoonlijk weer lastig want Oslo blijft voor ons een zoekplaatje maar na 1 x [haast 3x] tol betalen [en 22 km. rondjes rijden] toch gevonden. Redelijke plek welke 120 kronen kost, alleen nog geen toilet [buiten een hok met gat in de grond] en douches maar daaraan wordt gewerkt.

Oslo 6 juli

Vigelandsparken

Woensdagmorgen. Mooi, mooi en mooi.

Een bezoek gebracht aan het Vigelandsparken. Beeldenpark en drukst bezochte attractie van Noorwegen met jaarlijks ca. 1 miljoen bezoekers. Hier zijn 200 sculpturen met ruim 600 figuren opgesteld in steen en brons en ijzer, was een beetje druk maar in 1 woord schitterend....

Zuidkust 6, 7 & 8 juli

Horten, Lindesnes & Egersund

Na bezoek aan de Virgelandsparken in Oslo vertrokken naar camping in Horten [101 km.] en ver genoeg voor vandaag. Schitterend mooi weer, alleen in de avond hoosbuien zodat de tentjes van het veld dreven. Camping is niet echt onze camping, op en in elkaar maar veldje buiten voor de trekkers is perfect

Volgende dag naar Lindesnes, was niet de bedoeling zover te gaan maar ging lekker en was niet echt interessant onderweg, dus vandaag ruim 340 km gereden. Aad had aardige camping aan de kust uitgezocht, waren alleen even vergeten dat daar sandflys kunnen zijn, stekers dus en nu onder de bulten.

Vrijdagmorgen eerst naar de vuurtoren en daarna de kustweg naar Egersund. Hele mooie route met veel bochtwerk en Zeer smalle weg zo nu en dan. Moesten terug voor een vrachtauto die ons in een smalle bocht vast reed, had mijn camera in de hand maar vergeet een foto te maken, dom !!!. Vandaag dus maar 159 km en echt genoeg, aardige camping in Egersun, veel campers.

Jordaland 9 juli

Preikestolen

Vandaag richting Preikestoel, met overtocht. Mooie rit van 112 km. en zo te zien zijn we eindelijk echt in Noorwegen, bergen en fjorden, schitterend........ Camping aan het begin van de prekestolen voor 2 nachten. Koopje want de camping koste maar 205 NOK [foutje ???], of toch misschien wel de campingcard van NKC. Morgen wordt het lopen.

Preikestolen 10 juli 2005

Historisch feit

Nooit gedacht dat we nog eens een berg zouden beklimmen.
Naar boven was lastig maar naar beneden ... daar heb ik een keien trauma aan overgehouden. Na deze inspanning zeg ik wel "NOOIT MEER" alhoewel ...... het was afzien, maar dubbel en dwars waard.

Roldal 11 juli

Bijkomen van uitspatting van gisteren.

Oftewel rustig aan want alle spieren staan zo strak als kabels.
Geen al te grote rit [188 km] tot Roldal maar wel een erge mooie met zo nu en dan zulke smalle wegen dat we in de achteruit moeten als er een vrachtwagen door de bocht komt. Aardige camping vlak naast het Stavkyrkje van Roldal.

Geilo 12 & 13 juli

Hardangervidda

Vandaag 210 km. waar we 7 uur over hebben gedaan. Moet maar weer eens gezegt worden, in Noorwegen gelden andere reistijden. Het moet ook vooral niet te snel gaan !!!

Camper had het zwaar te verduren maar onze "Stoffel" heeft zich kranig gedragen en krijgt een dagje rust op Geilo camping dicht bij het centrum.
Het was behoorlijk koud deze dagen en was blij met m'n dikke schapentrui.

Leardal 14 juli

Stavkyrkje en Hemsedal

Dagje cultuur en dat is voor Noorwegen "Stavkerkjes", allemaal oud van rond 1150. Kerkje in Hol voorbijgereden, maar wel het kleintje van AL. GOL is mooi maar fake aangezien de echte in het museum van Oslo staat en ten slotte de Stavkerk van Borgund. Verder schitterende route door het Hemsedal. Op camping Laerdal Ferie og Fritidspark plekje gevonden waar we een oud collega tegen het lijf liepen. Het weer begon goed, fris maar zonnig maar verder op de dag steeds meer wolken en regen.

Olden 15 juli

Briksedalbreen

Lijkt standaard te worden maar vandaag weer 187 km. gemaakt en de hele dag bezig geweest. Veel klimmen en veel, heel veel smalle en vooral hele mooie wegen met onderweg dure toll van 160 NOK. Briksdalsbreen was het doel vandaag en dat was weer een hele belevenis. Voor ons doen laat [17.30 uur] op de kleine en mooie Olden camping maar met mooi uitzicht op de gletsjer.

Geirangen 16 & 17 juli

Toeristische attractie

Vandaag een rit van 113 km met het echte bochtenwerk. Dit keer niet via de oude weg [zomer skigebied] maar door de tunnels en toch nog heel veel sneeuw. Het was fris maar erg goed weer. De afdaling naar Geiranger is 20 km lang en eigenlijk een grote toeristische attractie. Onze Tom tom heeft de laatste 14 km om de andere bocht een pingel gegeven om ons erop attent te maken wat niet echt nodig was maar hij had gelijk. Schitterend !!!

Op Geirangerfjorden feriesenter, de camping waar we een aantal jaren terug ook zijn geweest. Niet de goedkoopste, 380 Nok voor 2 dagen en dit maal afgeladen en overvol maar o zo mooi plekje aan het fjord.

Zondag is dit keer een echte rustdag. Stukje lopen en voor de rest ... bij de camper aan het fjord in het zonnetje, wat wil een mens nog meer.

Alesund 18 & 19 juni

Trollstigen of toch maar niet ...

Eerst nog lekker buiten ontbijten aan het Geirangerfjord en de grote boten binnen zien lopen waarna de klim naar boven om over te varen bij Eidsdal. Was al lekker druk en aan de overkant besloten naar Trollstigen te gaan. Schitterend, maar was toch anders dan wij ons herinnerden aangezien de vorige keer alles nog diep onder de sneeuw lag. Boven aangekomen hebben we gegeten en besloten niet aan deze kant naar beneden te gaan maar terug te gaan omdat deze omweg toch wel een stuk langer is. Aangekomen in Alesund gelijk naar de camping [Volsdalen], wat achteraf goed was. Kleine camping en hij was al behoorlijk vol. Beslist geen super camping.

Volgende morgen naar Alesund [45 min.lopen] en tijdje rondgezworven door de stad. Daarna boodschappen gedaan en lekker terug om in het zonnetje te zitten en boek te lezen. In de avond een behoorlijke hoosbui, ziet ernaar uit dat het weer goed van streek is.

Dombas 20 juli

Terugweg naar huis, somber met regen en wind.

Vandaag keren we om en gaan we langzaam aan huiswaards. Alesund naar Andalsnes richting Dombas waar we ergens tussenin een camping wilden zoeken. Het is de Rolstad Camping in Lesja, vlakbij Dombas geworden. Natuurcamping en de goedkoopste tot nog toe, 100 NOK, het kan dus wel.

Lillehammer 21 juli

De ruige natuur is vervangen voor mooie groene dalen en bergen.

183 km, beetje regenachtig maar weer een schitterende mooie rit naar Lillehammer. Onderweg een Oorlogsmuseum bezocht en het Ringebu Stavekyrkje. Beetje lopen door Lillehammer en toen vonden we het wel weer genoeg voor vandaag. Weer een dure camping maar daar heb je dan ook wat voor. 10 wc's, 6 douches en 6 washokken. Zijn we niet meer gewend.

Kongsvinger 22 juli

Laatste stop Noorwegen

202 km vandaag en de laatste stop in Noorwegen. Gaat hard nu, de bergen zijn ver achter ons en landschap is heuvelachtig en vriendelijker geworden.
Gestopt in Elverum voor koffie met lekkere wafel en bij het erg leuke Norsk Skogbruksmuseum wat Noorwegen in een notedop is. Z'n geld dubbel en dwars waard. Camping in Kongsvinger.

Mellerud 23 juli

Zweden, koud & nat.

We wilden langs de grens aan de Noorse kant naar beneden, bij Orje boodschappen doen en dan de grens over. Onze TomTom besloot anders en wij, o zo volgzaam, kwamen op een gravel road terecht en waren in Zweden voordat we er erg in hadden, hebben daardoor meer km [221] gemaakt dan de bedoeling was. Toen maar op z'n zweeds boodschappen gedaan [bij Arjang] waarna op naar de camping in Mellerud, heeeel erg groot.
Voor het eerst weer donker rond 22 uur. Vreemd hoor om niet meer om 23.30 nog buiten te zitten lezen.

Espeviks 24 juli

Super saaie dag.

Niet veel te beleven maar haast bij de camping kwamen we het Tjoloholm slot tegen. Rondleiding in het zweeds !!! maar toch leuk z'n huis aan de binnenkant te zien, was een bezoekje waard. De camping die we uitgezocht hadden was volgeboekt, evenals de volgende maar hebben er toch een gevonden.

Denemarken 25 juli

Geen Malmo, wel Kopenhagen

Waren van plan nog 1 x in Zweden te camperen maar het weer was heel erg slecht en campings vele malen te groot en afgeladen. Waren ruim op tijd bij de brug dus zijn doorgegaan naar Kopenhagen [285 SEK] en om 2 uur op de "camping". Een groot parkeerterrein waar 100 campers op kunnen, alles aanwezig dus kunnen weer [lekker schoon] douchen. Wat wil een mens nog meer. Kost 220 Dkr maar dat is dan wel tot de volgende avond 9 uur.

Kopenhagen 26 juli

Leuke stad

Het zou ongeveer 20 minuten lopen zijn vanaf de camping naar het centrum maar wij zijn langs het water en dan zigzaggend tot aan het ford gegaan zodat het een kleine 2 uur lopen geworden is. Mooie gebouwen en leuke dingen gezien zoals een kade vol met terrassen waar we s'middag lekker gegeten hebben.

Sottrum 27 juli

Duitsland

Gisteren laat in de middag op naar een hele mooie camping in Koge [45 km onder kopenhagen] met als enig nadeel, je moet snel kunnen douchen. 1,20 minuut voor 10 Dkr.

Vandaag door naar Rodbyhavn om over te varen naar Puttgarden [395 Dkr]. We hadden geen zin in dat hele stuk omrijden en dit gaat heel erg goed. Doorgereden tot vlak voor Bremen waar we een camping hebben gezocht MET restaurant zodat we heerlijk uit eten konden.